1. VERIFICAREA CONTULUI DE PARIURI – OBLIGATORIE PRIN LEGE

Verificarea cont KYC

Procesul de verificare a identității se numește KYC (Know your customer) și reprezintă un pas obligatoriu de parcurs la fiecare operator licențiat ONJN.

Conform  articolului 129 alineatul (5) din Decizia nr. 111, din data de 24 februarie 2016, conturile de pariuri neverificate în termen de 30 de zile de la deschidere trebuie închise, iar banii de pe cont trebuie transferați în conturile statului fără ca jucătorul să aibă posibilitatea de a îi mai recupera.

Bagă la cap acest lucru pentru că nu sunt puțini acei pariori care se plâng pe forumul de discuții PariuriX sau pe rețelele de socializare că au fost furați de către casele de pariuri care i-au lăsat fără bani pe cont. Când îi întrebam dacă și-au verificat contul conform legii, majoritatea dădeau din umeri și spuneau că nu. Este bine să fim un pic informați pentru a cunoaște și respecta legile în vigoare.

Acești pariori și-au pierdut banii pentru că nu au dat importanță nenumăratelor mail-uri / mesaje primite de la agenții în decursul celor 30 de zile de la înregistrare, bani care oricum nu au rămas la operatori, ci au ajuns la bugetul statului român.

 

1.1 Motivele principale pentru care verificarea este obligatorie

Ai de plătit impozit, deci statul vrea să știe cine ești

Bun, verificarea contului este obligatorie prin lege. Dar de ce această strictețe? De ce ține morțiș statul și operatorul să știe cine se ascunde în spatele monitorului? Statul vrea să știe al cui e contul pentru că ai de plătit impozit, așa că vrând nevrând nu ai cum să joci cu un cont anonim. Oricum nu îți bate capul cu impozitul, acesta este oprit la sursă o dată pe an.

Spălare de bani și verificare vârstă

Plus că un cont (de orice fel) pe care se pot stoca bani se încadrează și prin alte sfere legislative. Cum ar fi prevenția spălării de bani. Probabil că vei râde auzind asta. Dar gândește-te în felul următor. Dacă conturile ar fi anonime, sau dacă s-ar facilita deschiderea lor de pe date false, nu crezi că ar apărea băieții deștepți care să le folosească și pentru activități mai puțin curate?

Operatorii trebuie să verifice conturile pentru a se asigura că jucătorii au vârsta minimă legală. Așa cum am mai spus, recomand să vă apucați de pariuri doar după 20 de ani, după ce mai prindeți puțin din simțul răspunderii.

Operatorii online vor să își cunoască clienții

KYC – Know Your customers, adică cunoașteți clienții. Dacă tu ai o afacere, nu vrei să știi cine sunt clienții tăi? Mai ales când ai câteva reguli interne care trebuiesc respectate? În primul rând este interzis ca aceeași persoană să aibă mai mult de 1 cont la o agenție. La fel nu este permis ca mai multe persoane din aceeași casă sau aceeași familie să aplice pentru aceeași ofertă. Verificând identitatea clienților se previne abuzul față de ofertele promoționale.

 

1.2 Mă supun vreunui risc dacă trimit documentele solicitate?

Mulți pariori evită pariurile online deoarece nu vor să își expună datele la o casă de pariuri pe internet. Pot înțelege acest motiv de îngrijorare, dar trebuie să îți pui următoarea întrebare – atunci când dai casierei de la agenția stradală buletinul pentru a scoate câștigurile nu îți expui datele? Sau atunci când faci un credit, cumperi ceva cu garanție, când te duci la bancă, sau în multe alte situații – ești sigur că atunci datele tale sunt mai în siguranță decât atunci când joci la o casă de pariuri online? Dacă cineva este rău intenționat datele tale pot fi compromise indiferent unde lucrează. În viața de zi cu zi sunt nenumărate situații în care ne expunem datele, asta este societatea în care trăim.

Ce îți pot spune este că operatorii sunt obligați să asigure protejarea datelor.  Datele personale și tranzacțiile financiare sunt protejate cu SSL (Secure Sockets Layer), iar toate documentele sunt stocate în mod electronic într-un mediu securizat cu acces restricționat la nivel înalt. Asta înseamnă că bazele de date ale caselor de pariuri sunt greu de spart, și nici măcar angajații nu au în vreun moment acces la datele bancare complete.

Dar copii după card? Este normal să ceară așa ceva?  Da, pentru că trebuie să dovedești că este al tău. Doar că în cazul acesta staff-ul agenției îți va cere să acoperi anumite cifre. Deci pentru un angajat rău-intenționat cardul tău va fi doar o bucată de carton. Dacă și așa te deranjează, să știi că există soluții. În urmă cu vreo 10 ani nu puteam depune decât cu cardul sau prin transfer bancar. Acum ești privilegiat pentru că ai tot felul de alternative: Skrill, Neteller, Paysafecard etc. Mai nou unii operatori te lasă să depui chiar din agenții stradale. Te duci la ghișeu, dai banii ca și atunci când pui un bilet, și îi primești imediat pe contul online. Simplu, fără bătăi de cap, și fără să trebuiască să expui datele cardului.

Și încă un lucru important – nu primești plicuri acasă de la agenția de pariuri așa cum cred mulți (nici atunci când ai contul de verificat, dar nici în alte situații).  Dacă nu vrei ca apropiații să afle că joci online, atunci nu vor avea cum să afle, toate documentele trimise de tine fiind strict confidențiale (deși nu aș recomenda astfel de secrete).

 

2. KNOW YOUR CUSTOMER –  CARE ESTE PROCEDEUL TIPIC DE VERIFICARE?

Următoarele informații sunt valabile la toate casele de pariuri licențiate, deci citește cu atenție! Pentru o verificare completă a contului sunt necesare 3 tipuri de documente:

  • copie după un act de identitate – buletin, pașaport sau permis de conducere – orice agenție cere un astfel de document în 30 de zile de la înregistrare, acest lucru este valabil peste tot fără excepție (sau cel puțin ar trebui să fie)
  • o dovadă a adresei  – o factură de utilități pe numele tău (tv, internet, gaze, curent etc – dar vezi că unele agenții acceptă doar anumite tipuri de facturi) sau un extras de cont bancar detaliat care să conțină adresa ta (dacă nu conține adresa, nu este valabil). Unele agenții solicită un astfel de document din prima, alături de copia după actul de identitate, altele pot cere ulterior după ce ai parcurs verificarea inițială.
  • o dovadă a metodei de plată utilizate – de exemplu o copie față / verso a cardului de credit / debit (poate fi cerută după efectuarea primei depuneri, poate fi solicitată ulterior, sau chiar niciodată – depinde de la caz la caz). Se pot cere dovezi și după portofele Skrill / Neteller sau alte metode de plată, dar mult mai rar ce-i drept. O astfel de dovadă nu va fi cerută înainte de a depune cu respectiva metodă de plată.

Unele agenții ar putea solicita în primă fază doar o copie după actul de identitate, dar probabil mai devreme sau mai târziu va fi solicitată și dovada adresei. Ia în considerare faptul că orice operator are dreptul legal de a face ulterior și alte verificări suplimentare, inclusiv să îți ceară poză cu tine ținând buletinul în mână, sau verificare telefonică unde îți vor fi puse câteva întrebări.  Dar astfel de verificări suplimentare nu trebuie neapărat să se încadreze în termenul legal de 30 de zile (doar prima). Chiar și așa, operatorul îți poate impune un termen limită propriu sau anumite restricții până parcurgi acei pași suplimentari.

Încă ceva în legătură cu verificarea de bază – recomand să trimiți documentele din timp și să nu aștepți până la finalul perioadei de 30 de zile, pentru că verificarea poate dura câteva zile, deci riști să ai contul suspendat temporar.

 

2.1 Ce fac dacă nu am o factură de utilități pe numele meu?

Să presupunem că atunci când doriţi să efectuaţi verificarea contului vi se solicita o factură pe numele vostru şi nu deţineţi un astfel de act. Cel mai indicat este să mergeţi la bancă şi să solicitaţi un extras de cont bancar detaliat. În cadrul acestui document bancar apar numele şi adresa voastră. În cazul în care nici acest lucru nu este posibil, mai există varianta să trimiteţi agenţiei de pariuri online un mail în care să explicaţi că locuiţi cu părinţii şi n-aveţi facturi pe numele vostru.

Aceasta este o explicaţie plauzibilă şi ar trebui să funcţioneze. Totuşi, şi în acest caz vi se va cere o copie după o factură de utilităţi pe numele părinţilor. Ţineţi cont de faptul că numele de familie trebuie să fie identic cu cel din buletin, altfel riscaţi ca agenţia de pariuri online să vă blocheze contul o perioadă, considerând acţiunea voastră ca fiind frauduloasă.

Aşadar aveţi mare grijă atunci când aveţi probleme cu actele, pentru că la prima greşeală cât de mică şi care ridică suspiciuni veţi fi imediat sancţionaţi fără drept de apel.

3. CELE MAI FRECVENTE MOTIVE PENTRU RESPINGEREA UNUI DOCUMENT

Mulți pariori consideră că Unibet  este printre cele mai strice agenții când vine vorba de verificarea identității contului. Reprezentanții acestei case de pariuri și-au făcut timp pentru a prezenta pe larg motivele cele mai comune pentru care documentele trimise de pariori sunt de obicei respinse, și vreau să le mulțumesc pe această cale! Citește cu atenție și bagă la cap, pentru că multe din aceste aspecte sunt valabile la orice casă de pariuri licențiată, și nu doar!

În poză trebuie să apară toate cele 4 colțuri ale documentului

Poate nu toate agențiile respectă această regulă ca la carte (Unibet chiar ține cont de ea fără excepție),  dar oricum și cele care mai lasă de la ele tot nu vor accepta ca informații importante să nu apară în poză, sau să lipsească o bucată consistentă din document.

Verificarea cont KYC

Poză la care lipsesc colțurile și o bucată consistentă din document 

Pozele trebuie făcute fără blitz

Pozele trebuie făcute fără blitz deoarece reflexia acestuia poate acoperi unele date de identificare necesare verificării. Poza trebuie să cuprindă tot documentul în imagine (toate cele 4 colțuri ale documentului).

Neclaritatea pozei și lipsa de informații de pe documente duce la nevalidare

Cel mai comun motiv pentru respingerea unui document este calitatea slabă a acestuia, al doilea cel mai comun motiv este lipsa de informații de pe documente – spre exemplu ori nu e prins tot documentul în poză, ori factura / extrasul de cont samd este îndoit / împăturit, ori pentru verificarea adresei este trimis un extras de cont BCR/BRD care nu are adresa clientului pe el și implicit, nu poate fi verificată (de la alte bănci e ok pentru că conține adresa).

Verificarea cont KYC

Poză neclară, nu sunt vizibile toate colțurile, este făcută cu blitz

Cardul trebuie semnat

Dacă ai depus cu cardul și îți este solicitată o copie față / verso a acestuia, ia în considerare faptul că pe el scrie ”NOT VALID UNLESS SIGNED ”, deci TREBUIE să fie semnat pe spate pentru că altfel este ca o bucată de plastic fără validare / consimțământ din partea posesorului, deci nu poate face obiectul niciunei verificări.  Acesta trebuie semnat de către TITULAR, și nu de o altă persoană. Cardul se poate semna în intimitatea locuinței proprii, nu trebuie mers la bancă.
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here